Saturday 2 June 2012

Tersirat dan Tersurat Part 1

Hai semua...

Selamat hari Sabtu..

Dalam hidup kita, banyak benda yang berlaku. Macam orang selalu cakap, dunia nie pentas kehidupan. Semua ada peranan dan melakonkan watak masing-masing termasuklah kita.

Kehidupan kita juga banyak berlaku peristiwa-peristiwa yang kita nampak dan dapat lihat. Melalui peristwa-peristwa yang terjadi, setiap orang akan membuat kesimpulan berdasarkan persepsi masing.

Sejarah juga dipandang melalui sudut pemikiran yang berbeza. Fakta yang sama tetapi diinterpretasi mengikut fahaman masing-masing. 

Sebab apa boleh jadi macam tu? Banyak faktor yang boleh dijadikan alasan. Sebab tu adanya perkataan TERSIRAT dan TERSURAT.

Masa saya belajar BM kat sekolah dulu, saya masih ingat, cikgu saya cakap, maksud tersurat dan tersirat. Dia kata tersurat adalah perkara yang kita nampak jelas, maksud dia jelas depan mata. Kalau yang tersirat dia bersifat abstrak atau boleh la juga kalau nak cakap tersirat nie dalam bentuk kiasan. Otak kena kreatif sikit nak fikir maksudnya. Ala-ala soalan aras Tinggi ikut teori Bloom =)


Jom kita tengok video kat bawah ni.


Okay, apa yang korang dapat?? 
Boleh kita share sama-sama?
Jumpa lagi!!    =)

No comments:

Post a Comment