Monday 4 June 2012

Tersirat dan Tersurat Part 2

Hai semua..

Dah tengok video dekat entry part 1 hari tu? Okay kalau belum tengok, boleh tengok dulu .http://kisahsebuahnegara.blogspot.com/2012/06/tersirat-dan-tersurat-part-1.html

Jom kita tengok apa yangTERSURATdulu. Sebab kebiasaannya yang tersurat lebih mudah untuk dilihat dari yang tersirat.

1. First impression mesti apa yang kita akan fikir adalah ini iklan raya Petronas apa kes iklan raya puasa pun belum.

2. Kita pun start refresh balik, iklan raya tahun bila ye? Ok, saya tolong jawabkan. Iklan raya tahun 2003. Iklan yang cerita pasal anak-anak yang lupa nak beli daging lembu untuk buat rendang sedangkan bahan lain dah lengkap. Rasa macam tak perlu saya nak cerita balik sebab korang dah tengok.

3. Moral of story dari iklan ini, 'Sesungguhnya syurga itu di bawah telapak kaki ibu'


Sampai masa kita lihat pula dari sudut TERSIRAT.

Inilah bangsa Malaysia

Macam mana anak-anak tu boleh dapat seekor lembu sedangkan mereka dah tawaf satu pekan dan satu kampung sampai melarat-larat ke kampung lain untuk cari daging lembu nak buat rendang. Mak mintak daging lembu, hati, limpa tapi yang dibawa balik seekor lembu.

Haa, sebab diaorang nampak seorang anak India bawa bekas susu lembu dekat jeti. Dari mana datang susu lembu? Pasti la dari lembu kan??

Jadi budak India tu yang bagi seekor lembu yang diaorang bawak balik untuk mak diaorang sampai mak diaorang pengsan tengok anak-anak dia bawa balik seekor lembu. =) (part nie memang best, kelakar pun ada)

Walaupun iklan tu tak tunjuk yang anak India tu yang bagi lembu kat anak-anak Melayu nie, tetapi secara automatik kita tahu dari mana diaorang dapat lembu tersebut. Anak India tu dah tolong anak-anak Melayu ini dapatkan seekor lembu untuk sambutan Hari Raya walaupun dalam agama Hindu, mereka tidak memakan daging lembu.

 So, nampak yang tersirat ? =)


Apa nilainya?

1. Tolong menolong - hasil pertolongan anak India tersebut, mereka dapat seekor lembu
2. Toleransi - Walaupun anak India tersebut tidak makan daging lembu, tetapi dia tidak keberatan untuk memberikan lembu tersebut untuk dijadikan korban hidangan hari raya.

Sebenarnya iklan ini mencerminkan PAKATAN MURNI rakyat MALAYSIA.

Cerita Pakatan Murni???

Next entry.
Bye =)

1 comment:

  1. iklan2 raya ni jgn ditayangkan lama2 o00,,, sensitip menangkap jiwa syahdu kami di sni...

    comel OZ
    =)

    ReplyDelete